Inklusionssyn
Her kan du læse mere om, hvordan vi definerer begrebet inklusion og hvordan vi arbejder med det.
Social inklusion i Børnegården Søndervang
Vi forudsætter at:
Alle børn lærer og udvikler sig i fællesskaber
Ingen børn ønsker sig udenfor fællesskabet
Børnegårdens definition af social inklusion
Et barn er inkluderet, når det på et eller flere tidspunkter i løbet af dagen er aktiv deltager i et fællesskab, hvor det føler sig værdsat
Som professionelle har vi et fælles ansvar for, at alle børn i Børnegården befinder sig i et inkluderende miljø og mødes af nærværende og anerkendende voksne
I praksis betyder det, at vi som professionelle:
har fokus på børnenes sociale liv
anerkender, at det er fællesskabet, der skal tilpasse sig barnet og ikke barnet, der skal tilpasse sig fællesskabet
anerkender betydningen af det enkelte barns deltagelse i fællesskaber
er aktive gennem vejledt deltagelse, hvor det er svært for barnet at finde fodfæste
har fokus på differentierede fællesskaber
reflekterer over, om der er noget i vores praksis, der spænder ben for barnets deltagelsesmuligheder
inddrager forældrene i Børnegårdens inklusionssyn og får dem med på banen, hvor det er svært
er opmærksom på de eksklusionsmekanismer, der nemt kan forekomme i en børnegruppe:
den institutionelle individualisering – Vægten lægges på, hvad barnet skal kunne på bestemte alderstrin og i lige så høj grad, hvad det ikke kan
en smal normalitetsopfattelse
ensidig fællesskabsforståelse og tingsliggjorte læringsmiljøer/praksisfællesskaber hvor læringsfællesskaber bliver fastlåst af bestemte materialer, procedurer, rutiner og handlemåder
Vi er opmærksomme på, at børn i udsatte positioner med særlige behov i særdeleshed har brug for vejledt deltagelse og guidning i og omkring fællesskaber fra den voksne. Der kan være brug for pædagogiske handleplaner og særlige Læringsmiljøer, der har som mål at få barnet inkluderet.